Friday 30 November 2012

emosi

Dengan Nama allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Selamat pagi, semoga emosi bagus, perasaan bagus, hati tenang, otak lapang , jiwa terpantau ..... hari ini saya cuba sedaya upaya unutk melakarkan cerita mengenai emosi ... Ya emosi .... dan nak jugak tanya pada anda yang tak okey ? Anda yang rasa tak okey ke, kenapa ? Bangun bangun rasa terukk sangat, persaan macam digarit garit dengan garpu (betulker istilah tu .. hemm hentam je lah ^^ ) ... HATI ? hati macam dicucuk cucuk dengan lidi sate , KEPALA berdenyut denyut sungguh , EMOSI rasa tak stabil .. kenapa macam tu?
saya tanya anda jawab ! 

back to title ....  saya bukanlah seorang yang hebat untuk bercerita mengenai emosi dan bukanlah entri kali ini bertujuan untuk memeberi respon apatah lagi tips bagi mereka yang sedang bercelaru emosinya ... namun ada cerita yang ingin saya sandarkan di entri kali ini ... ianya berlaku di sekeliling kita sebenarnya ...... YES berlaku di sekeliling kita .... ada orang yang mampu menadahkan telinganya mendengar rintihan , keluhan , luahan rasa dari seorang manusia lalu memberi respon dengan penuh rasa dari hati ke hati , namun ada pula yang cepat bosan mendengar keluhan rasa sesiapa sahaja .... sekiranya duduk terasa bagai ingin cepat bangun meninggalkan serta mmbiarkan begitu sahaja keluhan dari seorang teman ada yang bisa mendengar dari bermulanya huruf A sehinggalah infiniti .... dan mampu merespon , memberi kata kata semangat , membangkitkan hatinya, emosinya, perasaanya hingga keceriaan terpancar diwajahnya kembali ... orang sebegini adalah orang yang HEBAT !!! SYABAS !!! 

Tinta sundus ingin bercerita ..... izinkan yer .....

----------------------------------------------

* setelah TS punch out card office nyer sudah pasti bukan rumah destinasi pertamanya disinggahi ..... perlu melunaskan appoinment bersama insan tersayang di satu tempat .... namun di tempat yang sama itu jugalah saya berada bersendirian selepas bersembang dengan yang tersayang ....... kemudian beralih ke satu sudut menemui teman teman yang lain berbicara tentang itu dan ini ..... dan mereka beransur pergi .... saya masih di satu sudut ... kemudian satu suara berbunyi .. lebih kurang gini bunyinya ....

hamba : kain solat kat mana ?
TS : menunjukkan arah 
hamba : tempat wudhu kat mana ?
TS : menunjukkan arah 

--------------------------------------------- dipendekkan cerita

saya meneruskan bersembang dengannya .... pada mulanya saya telah meletakkan dalam satu minda saya "kenapa dengan budak ni macam pelik jerr" ... namun terus sahaja meneruskan perbualan memang banyak dibualkan sehinggalah saya terlupa untuk bertaaruf dengannya ...

TS: siapa nama awak 
hamba : ********

saya dan dia meneruskan perbualan dengannya ...... dan teramat menghairankan saya apa yang dibualkan adalah luahan rasa hatinya ... emosinya perasaannya sedangakan saya tak pernah kenal dengannya .... dari masalah study [thesis] hinggalah masalah zakat , kerja part time sehinggalah masalah kehidupannya ....

sebenarnya hamba ini sudah laam berada berhampiran dengan kelompok kami sewaktu saya sedang rancak berbual bersama teman yang lain namun apabila mereka berlalu pergi dan saya tetap di sudut itu ... bermulalah perbualan saya dengannya ... [seperti diaolog di atas] ... 

hamba: saya tinggal di rumah sewa , part-time kat McDonald , zakat RM500 .. susah jugaklah wat part-time sambil belajar ... thesis repaeat dua kali depends pada SV .... SV nie susah la cikit 

------------------------------------------------------------ dipendekkan cerita 

walaupun saya menyedari emosinya tidak stabil ketika itu namun 

TS: awak kerja kat Mcdonald ? hemmm sekarang nie rancak perang antara israel dan umat islam dan sepatutnya kita kena BOIKOT .... kat sini banyak je tempat kerja kalau nak bekerja sambilan (sambil bagi contoh) 
hamba: ........... kat tempat kerja pun ada masalah gak 

*dalam hati saya dah terlintas dah sebenarnya kerja di tempat tempat begini memang solat susah dijaga ... melainkan tempat tu betul betul cakna dengan tanggungjawab dalam menunaikan rukun Islam yang kedua ...  [cuba rujuk balik dialog anatar saya dan dia yang pertama] ...

banyak perkara yang saya dan dia bualkan sambil melihat matanya hampir terisi dengan air mata ... saya cuba untuk memberi sedikit sentuhan rohani kenapa segala perkara yang dia lakukan dia nampak susah , study berkali kali repeat [memandangkan umurnya 27] ..... kehidupan serba tak kena kemudian saya tanya tentang solatnya ..... memang benarlah gerak hati saya ibadah 5 waktunya goyah ..... allahurabbi 

saya cuba memberikan sentuhan yang terbaik dan dia mengangguk tanda setuju dan dia juga merespon tentang keberkatan .... saya menerangkan padanya keberkatan akan hilang bilamana kita abaikan "punca pendapatan yang utama" yakni MENDIRIKAN SOLAT ....

kemudian dia bertanya 

hamba: kain solat ada jual kat mane yer yang murah ?
TS : bla...bla..bla [dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu apa yang saya fikirkan]

jadi saya meminta number telephone nyer ...... dengan tujuan saya nak menghadiahkan kain solat padanya nanti & senaskah tafsir al-quran .... 

* seruan allah untuk saya mengeluarkan sedikit rezeki dari gaji y bkl diterimadengan mempertemukan hamba tersebut dengan saya...moga allah masih memanjangkan usia saya untuk bertemu dengannya .... 

tujuan saya membuat entri kali ini adalah untuk muhasabah kita bersama apatah lagi jika anda bergelar seorang Da'ie ..... perlunya peranan kita dalam "menghadam" emosi mad'u yang ada di sekeliling kita sama ada kenal ataupun tidak ..... jangan biarkan mereka begitu .... dan buat kita semua jagalah "emosi" kita dalam IBADAH kepadaNya ... tunaikan yang wajib , namun jangan dilupakan yang sunat .... terganngunya emosi kita mungkin disebabkan eIBADAH kita yang tunggang langgang ... bersykurlah kerana Allah amsih panjangkan umur kita ... kerana dia masih menanti untuk hambaNya pulang ke jalan yang lurus , dengan taubat padaNya .. tidak dinafikan kadang kadang kita terasa nak je cepat pergi dari mendengar luahan yang terllau meleret namun percayalah sumbangannya amatlah besar kepada mereka yang memerlukan bantuan kita , mengingkan pendengar yang setia .....

* bukan niat saya untuk mendabik dada serta ingin menunjuk2x akan perkara yang hendak atau akan saya lakukan namun saya juga mengajak kepada pembaca pembaca yangdikasihi agar sama sama membantu mereka yang dalam kesusahan .......

~pantaulah emosi kita dengan air~

* jangan fikirkan yang menghalang lebih besar dari apa yang nak dicapai

minta maaf semua ... wallahu'alam ...



No comments:

Post a Comment