Friday 8 June 2012

FITRAH DAKWAH

ASSALAMUALAIKUM...rasa rasanya sudah lama penulis tinta ini menyepikan diri dari dunia FB (opppsss!!!!)......bukan tak sihat tapi saje je....bzzzzzz!!! so beralih arah pulak.......hehehehe..dunia blog ni lah teman hidupku......ada yang berkata kepada diriku "adakalanya lebih mudah mengenali "orang lain" daripada diri sendiri...hakikatnya "orang lain" itulah yang akan mencerminkan siapa kita".....maksudnya begini...let say if we as a user of any social networks likes FB,twitter and whatever kind of social network, then someone will known us much more on FB  or any related social networks compared with ourself such as our AKHLAK, PERSONALITY and bla..bla...blaaa....is it true ??? depends on individual perception... lets we think deeply...

lets we jump on the topic!!!!

Ada apa pada dakwah ??? dakwah itu CINTA....dan tidak ada dakwah jika tanpa cinta...dakwah ini bukanlah sesuatu perkara yang dilakonkan namun ianya lahir dari satu perasaan yang wujud dalam hati iaitu kesedaran dan ianya dipandu pula oleh kefahaman..Dakwah itu adalah nafas kehidupan kita...suasana dunia yang agak meruncing tatkala ini yang membuatkan hati tak senang, perjalanan kita tak tenang, fikiran kita melayang layang..namun dengan kesedaran yang tinggi akhirnya kita perlukan satu tindakan iaitu BERDAKWAH....jika dakwah itu dikatakann cinta pastinya ianya menuntut pengorbanan yang tinggi..andai cinta manusia sanggup merentasi lautan bergelora inikan pula dakwah...lautan yang bergelora itu pasti dapat kita tenangkan betul tak ? =)..... Bila sebut sahaja tentang cinta dalam erti kata dakwah, sudah semestinya ia meminta pelbagai kehendak...Perjalanan kita, Duduk kita, Fikiran kita, Hati kita dan sebagainya..kadang kala dalam lena tidur juga kita dibuai buai dengan mimpi yang menuntut kita untuk berdakwah kerana terlalu cintanya kita akan masyarakat islam...memang itulah hakikat dakwah yang menyedut saripati tenaga kita sampai ke tulang belulang bahkan sampai ke daging yang terakhir yang menempel di tubuh kita....namun seandainya kita bisa melepasi semua kehendak ini pasti dakwah itu akan berjaya dilaksanakan....

namun pembaca pembaca yang ku sayangi kerana Allah....

Dakwah kini memang sangat mencabar....Tatkala berdakwah, tatkala itu jugalah ada sahaja halangan yang datang tanpa diundang....inilah hakikatnya Fitrah dalam berdakwah..Dakwah kini memang sangat mencabar keimanan...hanya mereka yang tegar sahaja yang bisa melepasi mehnah dan tribulasi..dan pastinya orang itu bukanlah termasuk di dalam golongan yang tercicir....moga moga kita semua bisa istiqamah dalam perjalanan yang masih panjang ini...."hari ini bukan akan menentukan siapa kita tapi masa hadapanlah yang akan menentukan siapa kita dan di mana kita pada waktu itu...(pesanan untuk diriku!!!)"... 

Saya cuba mengambil satu hadis yang baru sahaja dipelajari malah dibedah......di mana hadis ini bersesuaian dengan topik yang akan dibincangkan iaitu :

Daripada  Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas`ud RA katanya, “Aku masih terbayang Rasulullah SAW menceritakan tentang seorang nabi daripada nabi-nabi (sebelum Rasulullah) yang dipukul oleh kaumnya hingga berdarah. Dia mengesat darah di mukanya sambil membaca (allahummaghfir li qaumi fa innahum la ya`lamun) yang bermaksud: Ya Allah ampunilah kaumku oleh sebab sesungguhnya mereka tidak mengetahui”. 

berdasarkan hadis ini sesetengah ulama berpendapat bahawa nabi yang dimaksudkan ialah Nuh AS.Dan yang lain berpendapat bahawa nabi itu ialah Rasulullah saw sendiri.

Huraian hadith di atas memberitahu kita : 
  1. kesabaran dan kesantunan para Anbiya' ternyata tinggi sebelum Rasulullah saw dalam memartabatkan Islam 
  2. kita especially sebagai seorang dai'e haruslah meneladani serta mencontohi akhlak Rasulullah saw dalam bersabar menghadapi sikap buruk orang jahil kerana junjungan Nabi telah dilontar dengan batu dalam peperangan Uhud hingga berdarah mukanya..
  3. kesabaran Nabi lebih jelas dilihat apabila setiap perbuatan angkara daripada kaumnya dibalas dengan DOA(allahummaghfir li qaumi fa innahum la ya`lamun)
Sungguh indah Akhlak Rasulullah saw dan ternyata jauh berbeza dengan kita sekarang..tiba tiba saya teringat pula zaman dahulu kala dimana tatkala menaiki kenderaan bersama family kemudian....lalu geng geng mat rempit melintasi kenderaanku tanpa disedari terkeluar perkatann dari mulut "kalau accident jap lagi baru lah tau menyesal"..lebih kurang begitulah....Lalu terus ucapanku itu ditegur oleh makku "tak elok cakap gitu doakanlah dia dapat hidayah oleh Allah..".....kadang kadang lidah ni lebih laju dari mulut.....terus muhasabah diri balik....terima kasih MAK!!! ^^

Dalam kerja dakwah perlu ada satu sifat iaitu keihklasan....semangat yang tinggi sekalipun dan hebat maca mana pun orang itu jika tiada keihklasan dalam diri pasti Dakwah itu tidak membuah hasilnya....Cuba kita fikirkan andai kita bekerja dengan penuh keihklasan pasti jika sesuatu yang kerja dilaksanakan itu tidak mendapat kejayaan diakhirnya pasti kita tidak akan rasa FRUST !!!

memang sudah menjadi sunnatullah pekerjaan dakwah ini memerlukan kesabaran yang tinggi lebih lebih lagi jika berhadapan dengan kecaman kecaman musuh musuh Islam..Ianya tidak menjadi satu kepelikan seandainya musuh musuh Islam yang terdiri dari golongan bukan islam yang memusuhi Islam namun dunia sekarang ini seolah olah sudah menjadi satu 'adat' dimana orang orang yang memusuhi tugas dakwah ini adalah dalam kalangan kaum muslimin islam itu sendiri....Bilamana ianya melibatkan kaum muslimin itu sendiri maka bertambah sukarlah untuk menyampaikan dakwah...Cuba kita lihat sejarah Anbiya' di zaman Nabi Nuh as

[kisah Nabi Nuh....]

[buka al-quran surah Nuh] di sini banyak yang diceritakan tentang dakwah semasa pemerintahan zaman nabi Nuh as.Sedikit overview berkenaan dakwah Nabi Nuh as....



Nabi Nuh muncul sebagai Nabi kepada umatnya di saat umatnya sedang menyembah patung patung berhala. Bagi mereka, patung patung itulah Tuhan yg mampu memberi kebaikan kepada mereka. Melihatkan keadaan itu, Nabi Nuh berdakwah kepada mereka supaya meninggalkan amaln terkutuk itu dan kembali menyembah Tuhan yang satu iaitu Allah swt.
Malangnya dakwah Nabi Nuh langsung tidak diendahkan oleh umatnya pada ketika itu. Pelbagai cara telah digunakan oleh Nabi Nuh tetapi hanya kurang seratus orang yg benar benar mempercayai Nabi Nuh. Dan kesemua mereka yang mempercayai kata kata Nabi Nuh itu merupakan golongan fakir miskin dan berkedudukan rendah. Sedangkan umatnya yang lain yang kaya raya, berkedudukan tinggi dan pangkat langsung tidak mengendahkan dakwah Nabi Nuh malahan terus menerus menyembah patung patung berhala mereka. Mereka turut bersekongkol untuk menggagalkan dakwah Nabi Nuh AS.
Apa yang lebih menyedihkan, bukan sahaja golongan kaya raya yang tidak mempercayai Nabi Nuh, tetapi keluarga Nabi sendiri juga tidak mempercayai kata kata Nabi Nuh. Selama 950 tahun Nabi Nuh berdakwah kepada umatnya untuk menyembah Allah swt. Hanya benar benar sedikit yang bertakwa. 950 tahun bukanlah masa yang singkat kawan kawan. Dalam zaman sekarang, memang tidak ada manusia yang mampu hidup selama itu. Paling lama pun 120 tahun. Itu pun berapa orang sahaja. Berbalik kepada cerita, setelah melihat hanya benar benar sedikit yang bertakwa, Nabi Nuh telah mengadu kepada Allah swt :

“Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka telah menderhakaiku dan telah mengikuti orang yang harta dan anaknya tidak menambah kepadanya melainkan kerugian belaka. Dan melakukan tipu daya yang amat besar.” – Surah Nuh ( Ayat 21 – 22 )

Harapan Nabi Nuh untuk menyedarkan umatnya semakin lama semakin berkurang. Maka berkata lagi Nabi kepada Allah swt :

“Ya Allah, janganlah engkau biarkan satu pun daripada orang orang kafir itu tinggal di atas bumi ini. Sesungguhnya jika Engkau biarkan mereka hidup, nescaya mereka akan menyesatkan hamba hambaMu dan mereka tidak akan melahirkan anak selain yang akan membuat perkara maksiat lagi sangat kafir.” – Surah Nuh, ayat 26 – 27.

Dan doa baginda dikabulkan Allah swt dan mereka itu akan dikenakan hukuman mati tenggelam.
Setelah Nabi Nuh menerima perintah Allah untuk membina bahtera, segeralah Nabi mengumpul para pengikutnya untuk menyiapkan bahtera tersebut dengan menggunakan perkakas seperti kayu, paku dan sebagainya, Bahtera itu dibina agak jauh daripada kota dan mereka yang tidak bertakwa. Akan tetapi meskipun Nabi cuba menyembunyikannya, masih ada segelintir yang mengetahuinya dan telah mengejek Nabi dan pengikutnya malahan ada yang menggelar mereka sebagai gila kerana membina bahtera di atas bukit..............

Semasa pemerintahan zaman Nuh as, masyarakat ketika itu seolah olah membutakan mata, mentulikan telinga serta sombong dang angkuh!!! Tidak kurang juga dengan keadaan sekarang..ternyata sama benarlah kata hadis :

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang­ orang yang asing".   (HADITH RIWAYAT MUSLIM)

inilah yang saya maksudkan FITRAH DAKWAH... fitrah dakwah ini membawa kita berhadapan dengan arus manusia di kala zaman moden ini untuk terus menyampaikan dakwah..biarpun ianya pahit untuk ditelan, biarpun ianya keletihan,terasa kesakitan memikul beban dakwah...namun ingatlah  pembaca pembaca yang disayangi penghujungnya kemanisan itu pasti akan dirasai....Garam yang masin itu mampu mengubahnya menjadi manis bagaikan gula....

Sikap rasulullah saw yang sentiasa berdoa walaupun hebatnya tentangan dari kaum quraisy menjadi satu intipati buat kita yang bergelar dai'e agar mengamalkan akhlak seperti Rasulullah saw..Walaupun nabi cukup sedih dengan ancaman Quraisy yang semakin kuat namun dek kerana sifat terpujinya itu Nabi sentiasa mengharapkan hidayah daripada Allah swt.

masih ingat lagikah kisah Dakwah di bumi TAIF ??? 

pendekatan dakwah yang dibawa oleh Nabi bukanlah suatu perkara yang sia sia bahkan ianya penuh tujuan untuk mengajak penduduk bumi Taif itu untuk mengenali Islam...untuk menerima Islam..namun keangkuhan dan kesombongan penduduk itu dicampaknya Batu kepada Nabi sehingga berdarah mengalir keluar di di kepala,badan, serta kaki Nabi..Allahurabbi sungguh kencangnya Ujian buat baginda namun usaha dakwahnya tetap diteruskan...Di sana Nabi di ejek......dihalau.....dan bermacam macam tentangan yang dirasai oleh Baginda...ketika itu Nabi tidak berseorangan, Nabi bersama sahabatnya iaitu Zaid bin Harithah....menagis Zaid tatkala melihat luka pada seluruh jasad Nabi...Saat itu, datanglah malaikat bertemu nabi dan berkata :

"Wahai Muhammad, mintalah pada tuhanmu keizinan untuk aku mengambil bukit-bukit di Taif bagi menghempap mereka"

Nabi mengangkat tangan seraya berkata :

"Ya Allah, hidayahkanlah kaumku ini, sesungguhnya mereka tidak mengetahui"

Baginda berdoa, berdoa bukan untuk menghancurkan penduduk bumi Taif malahan didoakan agar diturunkan hidayah oleh Allah swt...Subhanallah...inilah KEKASIH KU !!!

bagaimana pengislaman penduduk bumi Taif ???

Ketika berada di tempat itu, seorang Nasrani melintasi mereka. Nasrani ini sangat simpati dengan keadaan Nabi. Dia lalu singgah, mengambilkan air dan bertanyakan khabar mereka berdua. Peluang ini diambil oleh Nabi untuk menerangkan risalah Islam. Akhirnya, orang Nasrani ini memeluk Islam. Dialah satu-satunya orang yang berjaya diIslamkan oleh Nabi ketika di Taif.

Islamnya Nasrani ini memberi inspirasi kepada Nabi untuk mengIslamkan bumi Taif. Perancangan mengIslamkan Taif dan Mekah disusun dan dirancang oleh Nabi.

Sejarah menyaksikan Nabi berjaya mengIslamkan kota Mekah. Bandar Taif terus menjadi medan dakwah seterusnya. Nabi telah mengutuskan seorang sahabat bernama Abdullah Ibn Abbas ke Taif. Beliau berusaha bersungguh-sungguh berdakwah dan mendidik masyarakat Taif. Akhirnya, bumi Taif berjaya di Islamkan oleh Abdullah bin Abbas. Usaha mengIslamkan bumi Taif berjaya dilaksanakan 12 tahun setelah peristiwa penghalauan Nabi dari bumi ini. Abdulllah bin Abbas terus duduk di sini hinggalah kewafatannya.Peristiwa Islamnya bumi Taif ini menyuntik semangat perjuangan kepada kita....Semangat tidak kenal putus asa menyebabkan Islam tersebar ke seluruh dunia....

Benarlah "Dakwah yang baik pasti ke Jannah.."

wahai para pembaca yang dirahmati Allah....

Dakwah kini menuntut kesabaran bagi seorang dai'e...sangat sangat menuntut!!!

ayuh kita koreksi hadis ini :

Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis riwayat Abu Hurairah r.a. bermaksud, “Tiada seorang muslim pun yang tidak mengalami penderitaan, keseksaan, kebimbangan, dukacita, kemelaratan dan kesedihan sehingga cucukan duri yang mengenainya melainkan dihapuskan oleh Allah sebahagian daripada kesalahannya.”

Sesungguhnya manusia tidak terlepas dari sebarang malapetaka dan kesusahan dalam kehidupan seharian.Kesusahan ada di mana mana sahaja...Namun ingatlah !!! Allah akan menghapuskan dosa dengan mereka yang mengalami kesusahan dengan kesabaran....

Wahai sahabat sahabat sekalian,

ujian dan dugaan jikalau hadapinya dengan penuh kesabaran akan diampunkan dosa dosa kecil [sabda Baginda saw]....Susahnya nak SABAR!!! SABAR pun ada batasnya..kekadang suara inilah yang sering ku dengar dari mereka mereka yang kusayangi...

Sahabat sahabat sekalian....

Sabar itu ada dua jenis...

  1. sabar dalam susah dalam bahasa Arab susah bermaksud 'Ad Darar'
  2. sabar dalam senang dalam bahasa Arab senang bermaksud 'As Sarar'

"Sesungguhnya aku rasa takut kamu tidak akan lulus ujian senang(nikmat) berbanding ujian susah.Sesungguhnya kalau kamu mampu menghadapi ujian susah......................" [termiss hadith ini...]

yang pastinya ujian kesusahan banyak manusia menempa KEGAGALAN.....sebagai contohnya seorang yang kaya raya namun kufur dalam perjalanan hidup...Alangkah beruntungnya jika kita berjaya dalam menghadapi ujian susah..pasti Syurga diberikan....Syurga itu terlalu mahal dan hanya yang layak sahaja bisa menembusi dinding Syurga itu...Allah yaa Rahman.....

Kita selalu mendengar dan membaca kata-kata ini, “Kadang-kadang, Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat, kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya sinar itu, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.”
Dari kata-kata di atas jelas menunjukan bahawa Allah tidak memberi kelebihan kepada kita dalam suatu perkara, tetapi Allah memberi kita kelebihan dalam sesuatu perkara yang lain.

pembaca pembaca yang dikasihi.......

Sabar dalam susah ingatlah Allah...Inallah ha Ma'ana.......
Sabar dalam senang ingatlah Allah..tundukkan wajah kita pada Allah....jangan sombong dan lupa padaNya...dalam surah Al-Namlu ayat 19 kisah Nabi Sulaiman :

So he smiled, amused at her speech and he said: "O my Lord! so order me that I may be grateful for Thy favours, which thou hast bestowed on me and on my parents, and that I may work the righteousness that will please Thee: And admit me, by Thy Grace, to the ranks of Thy righteous Servants.".....

Janganlah kita berdukacita dalam berdakwah...Ramai orang yang menemui dan mencari Allah ketika sedih..dan tak ramai yang mencari Allah ketika senang....memang benar kesedihan tidak diminta namun ingatlah kesedihan.dukacita itu pasti akan membawa kita kepada Allah swt.....

"susah adalah Fitrah dalam kehidupan " .... memang sukar untuk tinggalkan sesuai dengan hawa nafsu teramat sukar untuk berpisah..namun bila hawa nafsu itu ditentang sehabis habisnya pasti kita akan berjaya melepasi halangan itu...Dakwah tidak boleh berhenti sehingga hari kiamat selagi mana ada manusia selagi itulah adanya DAKWAH....Ingatlah tidak rugi kepada orang yang bersabar menghadapi cercaan dan hinaan daripada orang lain kerana Allah s.w.t telah meletakkan di tempat yang tinggi darjat orang yang bersabar....

sahabat sahabtku sekalian....

andainya diriku jauh dari landasanMu.....
hadirkanlah  teman seperjuanganku memimpinku....

andainya diriku  dinodai kesenangan Dunia...
Ingatkan daku akan seksa An-Narmu...

andainya diriku berpaling dalam perjuangan...
ajarkan daku tentang istiqamah......

andainya diriku rebah dalam perjuangan...
hulurkan tanganmu...bangkitkan daku....


andainya diriku gugur sebelumnya syahid...
ingatkanlah daku tentang perjuangan...

sesungguhnya...diriku hanyalah insan biasa...
yang mudah lupa...yang mudah leka...
yang mudah tertipu dengan kemewahan dunia..
yang mudah cinta pada duniawi....

Sahabat sahabatku dikau sungguh Istimewa buatku...
kehadiranmu menyerikan kekuatanku...
Tegurilah daku...
dan bawalah daku pulang ke pangkal jalan Illahi...
Bimbinglah daku ke Jalan SehalaMU......


~ nukilan N.S.B.S ~ at _tinta_sundus_












No comments:

Post a Comment