Monday 10 December 2012

cinta pertama , cinta utama

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang ....

Assalamualaikum kepada pembaca pembaca TS sekalian ..... moga moga kita semua berada dalam RahmatNya dan redhaNya .... Alhamdulillah hari ini Allah masih memberi kesempatan pada diri saya untuk melihat seluruh isi alamNya ..... 

secara jujurnya saya bukanlah pengikut cerita "cinta" sama ada genre cinta mengikut syariat mahupun sebaliknya tapi saya nak berkongsi satu puisi cinta yang mana saya yakin most of you tahu akan puisi ini tidak seperti saya yang jahil yang tidak tahu "empunya" puisi ini .... saat sebuah buku diberikan oleh sahabat saya kepada diri ini , namun tidak sempat membacanya lagi hanya membelek belek sahaja buku tersebut saya terjumpa satu puisi yang saya merasakan puisi yang cukup memberi makna dalam kehidupan seseorang ..... for the first time , saya melihat secara draft isi kandungan puisi tersebut satu perkara yang terlintas dalam fikiran pada masa itu ....

--------------------------------------------

"macam pernah saya mendengar puisi ini... macam dalam you tube pun ada... rupa rupanya puisi yang ditayangkan dalam you tube itu adalah pemilik kepada pejuang yang sungguh hebat dan tidak asing lagi namanya di persada perjuangan menentang musuh islam... Betapa jahil nya aku tak tahu .... "

* inilah monolog saya senderian ketika melihat puisi tersebut

---------------------------------------------

sekiranya sahabat sahabat sekalian google sudah pasti akan terjumpa puisi ini di laman blogger blogger dan confirm  anda semua mengetahui pemilik puisi ini tapi tidak bagi saya ........ namaya saya mengetahui tetapi tidak diketahui pula itu adalah karya puisinya yang "digilai" ramai oleh para muslimah  ...... 

mungkin saya boleh copy and paste sahaja puisi tersebut namun saya cuba sedaya upaya untuk tidak berbuat demikian ... tidak menjadi satu kesalahan kan sekiranya saya menaip kemabali ? moga moga ianya menjadi peringatan buat saya hamba Allah yang serba kekurangan ......

puisi tersebut adalah seperti berikut

sajak Aminah Qutb kepada Suaminya


sekiranya kita cinta kepada manusia , tak semestinya manusia cinta kepada kita, tetapi sekiranya kita cinta pada Allah nescaya cinta Allah tiada penghujungnya...

sekiranya kita cinta kepada manusia, kita akan cemburu kepada orang yang mencintai rang yang kita cintai, tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah, kita kan turut mencintai orang yang melabuhkan cintanya kepada Allah juga....

Ya Allah, andainya dia ialah jodoh yang ditetapkan olehMu kepadaku, maka campakkanlah dalam hatiku cinta kepadanya adalah keranaMu, dan campakkanlah dalam hatinya, cinta kepadaku adalah kerana-Mu..namun andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan olehMu kepadaku, berikanlah kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian, yang kauberikan kepadaku .....

Ya Allah, jika aku jatuh cinta , cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu... Ya Muhaimin, jika aku jatuh cnta jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMu..

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling padaMu, Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid, di jalanMu... Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lali aku merindui syurgaMu..Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu

Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, janganlah biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu...

Ya Allah , jika kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada mati hanya sekali, jadikannya pada jalan Allah.....

  
Inilah puisi yang terkenal dan sering menjadi perhatian golongan muslimah (tapi tidak pada saya)...Inilah puisi yang beliau tulis dan tujukan kepada suaminya...Allahurabbi ... very nice !!! 
hebat sungguh jika seorang isteri mampu menulis puisi buat si suaminya ..... but im  not a puitisme person .... 

Namun apa yang nak disampaikan , sesungguhnya setiap keluarga Qutb merupakan permata yang indah ..... 

* terima kasih kepada si pemberi buku Sayyid Qutb cetusan idea seorang pejuang

jaga kesihatan wahai sahabat sahabat sekalian ..... fungsikan seluruh anggota badan ke arah yang benar ....

_got 2 boxes and 1 bottle "drugs" today _

wallahua'lam dan minta maaf semua ....


2 comments: